vrijdag 12 januari 2018

Romantiek in het Noorden

Afgelopen woensdag ben ik (mede omdat ik een afspraak in de buurt had) naar het Groninger Museum gegaan. Ik wilde wel graag de tentoonstelling "Romantiek in het Noorden" zien. Ik had er veel positieve geluiden over gehoord.

Noordse bergen in de winter (1838) - Andreas Achenbach (1815 - 1910)

Andreas Achenbach begon al op zijn twaalfde aan een studie op de Düsseldorfse kunstacademie. Toen hij dit werk maakte was hij nog maar 23!!! Anders dan de romantici laat Achenbach de symbolische verwijzingen achterwege. Hij was de stichter van de Duitse realistische school en is historisch belangrijk als een hervormer. Leuke bijkomstigheid voor mij als Haagse; Achenbach maakte ook een schilderij op het strand van Scheveningen


Dit schilderij was lastig op de foto te zetten, mede door een plasticbak die om het schilderij heen zat. De lampen in de zaal geven dan zo'n irritant reflecterend licht. In het echt komt de kleur veel beter tot z'n recht en is het bijna net een foto. 


Dit mooie schilderij van Venetië hing daar en even had ik het gevoel, dat ik in die geweldige stad weer was. Helemaal nu ik er langer niet geweest ben, dan de 9 jaar op een rij dat ik er wel heen ging, mis ik het meer en meer. Volgens een astronoom is het tijdstip 19:30 en zo lijkt het me ook wel. Het begin van de avond. Loop even terug en loop de Piazza op en hoor de orkestjes spelen 💓.

De kerk van Valløby in Sjaelland (1839) - Thorald Laessøe (1816-1878)

Deze oude Deense kerk is door de schilder bewust zo geïsoleerd afgebeeld. Eenzaam op een rotspunt, los van het nabijgelegen dorp.

Hiermee laat de schilder zien, dat de kerk een baken van kracht en standvastigheid is, onder de dreigende wolkenhemel met het dramatische licht. De boodschap wordt versterkt door de schaapjes die beschutting vinden bij de muren van de kerk.

Petworth Park: de kerk van Tillington in de verte (1828) - JMW Turner (1775-1851)

Dit schilderij werd gemaakt in opdracht van George Wyndham, de derde graaf van Egremont, eigenaar van het afgebeelde landschap. Het toont de graaf, die wordt begroet door negen jachthonden, terwijl achter hem de zon ondergaat. Een roedel herten staat prominent in het parklandschap. De schilder heeft de kerktoren in de verte iets grote afgebeeld dan hij in werkelijkheid is om een duidelijk brandpunt aan de horizon te creëren.


Op meerdere plekken hingen teksten, een paar zette ik op de foto mede door de combi met
de schilderijen die daar in de buurt hingen. De tekst op deze foto, vind ik enorm passen bij dit schilderij. Het hemelse en magische licht op het schilderij is niet weer te geven op een foto.




Eikenbos (1856) - Barend Cornelis Koekkoek (1803-1862)

In dit schilderij ligt de nadruk op de zorgvuldig geschilderde bomen, hoewel Koekkoek enkele mensen en dieren in het landschap heeft geplaatst. Daardoor lijken de bomen enorm overweldigend. Ik houd van oude bomen en deze oude eiken hebben grillige vormen en dode takken. Ondanks dat is de sfeer gemoedelijk en kalm, mede door het zachte licht dat door de bladeren valt en het gemoedelijke stroompje water. Dit is zo'n schilderij, waar ik in zou willen stappen. De geur van het bos zou willen inademen en de bomen aan zou willen kunnen raken.



Na deze mooie tekst, verliet ik deze tentoonstelling en ging verder het Groninger Museum in. Waar ik al snel langs iets kwam waar ruim 200 jaar tussen zit.

Kiereboe (koets uit ca 1780) en een hyper modern paard 😊
Horse Lamp (2006)

Ik kan er altijd slecht tegen, als ergens amper info bij staat. Gelukkig was dit online te vinden. De Kiereboe is een koest van het Rijtuigenmuseum in Leek. Het paard was ook online te vinden. Voor bijna vier en een half duizend euro kun je er zelf ook eentje kopen 😉. Grote huiskamer is dan wel een vereiste hahaha. 

Afblijven! - Otto Eerelman (1839-1926)

Ik wist al dat Otto Eerelman mooie schilderijen kan maken en dat hij soms wel de Rembrandt van Groningen wordt genoemd. Dit schilderij kende ik nog niet van hem en wat mooi, vooral ook de close up. Love it!!! Sowieso ga ik altijd mijn favoriete schilderij van hem in het Groninger Museum even zien, deze schattige Sint Bernhardpuppy. Die zo echt lijkt, dat je hem wilt aaien 😊.


Man en vrouw kijken naar buiten. Hij heeft het gordijn zo in zijn handen, dat zij veilig naar buiten kunnen kijken, zonder dat zij niet gezien kunnen worden. Beschermend ligt zijn hand in haar onderrug. Zij brengt haar handen bij elkaar in bidhouding en houdt haar adem verschrikt in. Misschien heeft ze wel net uitgeroepen "Mijn God!" of misschien gaat ze dat straks doen. Je voelt haar emoties. En als je dan beseft, dat de titel van het schilderij "Bartolomeusnacht" is, dan besef je, dat ze naar gruwelijkheden kijkt. De massale moordpartij op hugenoten (Franse protestanten) in Parijs in de nacht op 23 en 24 augustus 1572. 

 De brief uit Amerika (1883) - Jan Hendrik Egenberger (1822-1897)

Graag had ik wat meer verhaal bij dit schilderij gewild. Is er familie geëmigreerd naar Amerika? En wie dan? Verder gebeurd er van alles op het schilderij in de kleine kamer met kleuter en hond onder de tafel en een lekker brood op tafel. Het vuurtje in de haard brand en het meisje bij de haard heeft de pook in haar handen. Biedt ze thee aan, aan de postbode? 


Opoe wil graag horen, wat er in de brief staat. Zou ze het wel allemaal verstaan? Ze legt haar hand in een kommetje om haar oor, ze buigt naar voren om het nog wat beter te kunnen horen. Dit fragmentje vind ik zo super leuk, dat ik haar ook op Instagram en Twitter heb gezet met de tekst "Hè? Wat zeg je?"😃

De mannen lezen samen de brief voor, zodat het hele gezelschap kan horen, hoe het in Amerika is. Zo te zien is het meer, dan één velletje, dus er is vast een hoop te lezen. Ze lijken de inhoud leuk te vinden. Wat zou er staan? Konden wij maar mee luisteren.


Moeder en dochter bekijken ook wat en zo te zien, vindt de dochter het heel leuk om naar te kijken. Ik denk dat moeder een foto in haar hand houdt. En dat is ook wel weer het leuke, als je het verhaal verder niet weet. Er gebeurd genoeg, waardoor je er je eigen interpretatie er aan kan geven.  


En dat is met deze dansende meisjes net zo. Op het schilderij 'Tussen de kermiswagens' gebeurd ook van alles. We zien diverse pipowagens en velen paarden. Twee meisjes staan gezellig te dansen. Een moeder sjouwt haar kind rond. Een jongen loopt met een plank te sjouwen. Een mevrouw draagt een mand met misschien wel wasgoed. Een andere vrouw doet de was en je ziet de stoom van het warme waswater afkomen. Een meisje zit met haar pop te spelen op het trappetje van de wagen. Een man rookt pijp, terwijl hij staat te kletsen met een andere man. Kortom er gebeurd genoeg. 

Verder was er Aboriginal kunst, waar we misselijk van werden, terwijl we er naar keken. Prachtig om te zien en enorm grote doeken. Maar als je blijft kijken, ga je draaien. 

Verder was er een virtueel panorama, heel gaaf gedaan. Als je met je voeten op de juiste plek gaat staan, dan gaat het panorama bewegen. En als je sommige ruimtes via een gordijn binnen ging, dan was er niets te zien. Heel gek om dan in een lege ruimte te staan, met alleen speakers. Het bleek om het geluid te gaan. Het is een gekke gewaarwording, maar toch ook wel een hele belevenis. 

Ruim een uur later sta je dan weer buiten, vol van alle indrukken en daarna heerlijk na genieten van de foto's 😊

Bronnen:

- Wikipedia
- Groninger Museum
- Boek: De romantiek in het Noorden 
Van Friedrich tot Turner
- Rijtuigenmuseum Nienoord.

Geen opmerkingen:

Popeye & Frank "Rocky" Fiegel

Popeye, Museum aan de A Wist jij dat 𝗣𝗼𝗽𝗲𝘆𝗲 gebasseerd is op een echt persoon?  Klik op Foto voor Youtube video van 2½ minuut Frank &q...